Thursday 1 March 2012

S, S, S, S, S = 5S.

Mesyuarat Jawatankuasa 5S
29/2/2012-Rabu , 9.30pg

Antara perkara yang diputuskan:

1
MRSM Kuching akan melaksanakan  Amalan 5 S mulai tahun ini

2
Semua Jabatan dan unit dalam proses untuk mendapatkan peralatan perabut baru menggantikan perabut sedia ada. ( Harap kita semua bersabar dan berdoa perabut tersebut cepat sampai )

3
Untuk permulaan, Unit Pentadbiran akan memulakan Amalan 5 S. Ini akan diikuti oleh Unit  dan Jabatan lain.
Cuba layari link di bawah, di antara banyak laman web lain tentang 5 S

1. S -SISIH
2. S -SUSUN
3. S -SAPU
4. S -SERAGAM
5. S -SENTIASA AMAL
4
Satu Lawatan ke Sekolah Vokasional Matang akan diadakan pada 5 Mac 2012 ( Isnin. 8.00 pg semasa minggu aktiviti berjalan ) akan dilakukan untuk  melihat Amalan 5 S  yang dipraktkkan di sana. Berita tersebut ada di link di bawah

 Seramai lebih kurang 25 orang guru dan staf akan bersama rombongan ini, Jabatan Sains Sosial akan diwakili oleh Ustazah Syarifah Munah dan Ketua Jabatan sendiri.

5
Sebagai langkah permulaan Setiap jabatan akan mula menggerakkan program ini. Langkah pertama ialah pada minggu aktiviti nanti kita cuba  mengamalkan S yang pertama dahulu  iaitu SISIH
Mana – mana barang yang perlu dimasukkan dalam kategori SISIH tu eloklah disisihkan. Di sesetengah tempat peringkat SISIH ini mengambil masa 3 bulan lamanya. Kita cuba ….

6
Selepas lawatan nanti ( mendapatkan idea ) setiap unit dan jabatan akan bermesyuarat bagaimana untuk menggerakkan  Amalan 5 S.

7
Pihak Jawatankuasa  5 S juga akan menjemput penceramah untuk menjelaskan tentang Amalan 5 S ini kepada warga kerja MRSM Kuching.
Marilah sama- sama kita jayakan…



Sekian untuk kali ini.
1 Mac 2012

No comments:

Post a Comment